Warsztaty dla nauczycieli akademickich
Ideatorium practicum (I edycja)
24 - 25 lipca 2014 r., Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego
Gamifikacja zajęć akademickich pozwala podnieść zaangażowanie, efektywność i pozytywne nastawienie studentów do nauki poprzez wykorzystanie znanych z gier mechanizmów motywacyjnych i systemu organizacji pracy. Kurs zgamifikowany to układ długoterminowych i krótkoterminowych celów, jasne zasady działania i ewaluacji wyników oraz mechanizm szybkiej informacji zwrotnej.
Celem warsztatów było zaprojektowanie przez uczestników wybranego procesu dydaktycznego (kursu) oraz metod pomiaru i ewaluacji efektów kształcenia tak, aby stworzyć środowisko edukacyjne działające podobnie jak gra i zachęcające studentów do systematycznej i efektywnej pracy.
PROGRAM
Prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, dr Wojciech Glac, dr Iwona Majcher (Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego)
9.00 - 9.30 |
Idea gamifikacji kursów akademickich: elementy mechaniki gier, sposoby oceniania postępów, rola wykładowcy i studenta, wsparcie techniczne wykładowcy. |
9.30 - 10.30 |
Przykłady kursów zgamifikowanych (analiza koncepcji zajęć kursowych w formie gry przeprowadzonych na UG). Wyniki ankiet studenckich. |
10.30 - 13.00 |
Gamifikacja przedmiotów kursowych wybranych przez uczestników (praca w grupach). |
13.00 - 15.00 |
Przerwa obiadowa |
15.00 - 17.00 |
Gamifikacja przedmiotów kursowych wybranych przez uczestników (praca w grupach). |
17.00 - 18.00 |
Prezentacja projektów kursów zgamifikowanych, dyskusja. |
Celem warsztatów było podjęcie przez każdego z uczestników próby wypracowania narzędzi umożliwiających weryfikację efektów kształcenia przewidzianych w wybranym kursie akademickim oraz sposobów na uatrakcyjnienie zajęć. Podczas warsztatów uczestnicy mieli ponadto możliwość zastanowić się nad wybranymi problemami dotyczącymi egzaminów, m.in. jak zaprojektować i przeprowadzić prawidłowo test z wyposażeniem, jakie są zalety zamiany ocen na punkty w mierzeniu osiągnieć studentów, czym powinny różnić się egzamin i zaliczenie, czy można zwolnić studenta pracującego systematycznie z egzaminu. Warsztaty były współprowadzone przez studentów w roli konsultantów.
PROGRAM
Panel I: Ocenianie efektów kształcenia; możliwości i sposoby
Prowadzący: dr Ryta Suska Wróbel, dr Iwona Majcher (Pracownia Dydaktyki Biologii Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego)
9.00 - 11.30 |
Sposoby weryfikowania i oceniania wybranych efektów kształcenia (praca w grupach, z uwzględnieniem różnych form zajęć akademickich, wspólne wypracowywanie sposobów oceniania osiągnięć studentów na przykładach kursów prowadzonych przez uczestników). |
11.30 - 12.00 |
Prezentacje wypracowanych sposobów weryfikowania i oceniania, dyskusja. |
12.00 - 13.00 |
Ocenianie: dyskusja moderowana nad wybranymi zagadnieniami:
|
13.00 - 15.00 |
Przerwa obiadowa |
Panel II: Tuning zajęć akademickich
Prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, dr Wojciech Glac (Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego)
15.00 - 18.00 |
Prezentacje autorskich pomysłów uczestników na uatrakcyjnienie wykładów, ćwiczeń i seminariów w formule wzajemnej wymiany idei, twórczej dyskusji, wprowadzania na gorąco modyfikacji powstających pomysłów i szukania sposobów ich wykorzystania w powiązaniu z zakładanymi efektami kształcenia. |