Autoetnografie studiowania - (nie)uruchamiania głosu studentów
dr Oskar Szwabowski, mgr Paulina Wężniejewska (Uniwersytet Szczeciński)
W naszym wystąpieniu, łącząc głosy prowadzącego i studentów, chcemy ukazać problemy związane z projektem autoetnografii studiowania. Celem projektu było utworzenie przestrzeni głosu dla studentów oraz zerwanie z martwym słowem, na rzecz zanurzenia się w doświadczeniu. Autoetnografia jako sposób mówienia, swoisty styl życia, zrywała nie tylko z pozytywistycznym podziałem na teorię i praktykę, jak i na to, co intelektualne, i to co emocjonalne, indywidualne i społeczne. Tym samym głos powinien nabierać cielesności i materialności. Tworzenie tekstu autoetnograficznego związane jest zaś z rozwijaniem cech właściwych dla refleksyjnego nauczyciela.
Organizacja projektu wiązała się z koniecznością nawigowania w chaosie głosów, które niekoniecznie przemówiły, tak jak zostało założone. Strategię przyjęte przez studentki i studentów niekoniecznie prowadziły do realizacji projektu, co jego ominięcia. Przestrzeń głosu okazała się też przestrzenią konfliktu, jak i współpracy.
Uruchomienie głosu wymagało elastyczności, tak samo jak forma organizacji, nieustannie zmieniając sposoby. było pewnym stawaniem się, zarówno dla mnie jako dydaktyka, który musiał analizować własne uwikłanie, relacje władzy w które wchodził, jak i dla uczestników. To stawanie się samo w sobie było edukujące. I jako takie nie skończone.
Próba oceny skuteczności projektu nie jest łatwa. Do dzisiaj nie wiem, a może nie wiemy, czy zakończył się on sukcesem czy nie. W pewnym sensie trwa on dalej, na marginesach, z tymi, co zostali. Wspólnie wspieramy własne głosy. I własny, dydaktyczny rozwój.
W wystąpieniu skoncentrujemy się na ukazaniu chaosu, wielości głosów, relacji władzy ujawniających się w ramach projektu i pewnych strategiach działania, które blokowały i które mogłyby wspierać samodzielne mówienie i refleksyjność studentów.